Le panthéon carnavalesqueL’histoire que raconte le Carnaval Biarnés est riche en personnages, que l’on peut retrouver tous les ans au cours des différentes animations.
L’istòria que’ns conta que lo Carnaval Biarnés qu’ei rica en personatges. Que’us podem retrobar cada an au moment de las divèrsas animacions carnavalèras.

Le roi Sent Pançard, qui s’était réfugié en Aragon pour échapper au bûcher, revient à Pau en compagnie de sa femme Carronha en faisant étape dans une ou plusieurs villes.
Lo rei Sent Pançard, qui s’èra refugiat en Aragon entà sauvà’s deu lenhèr, e que se’n torna tà Pau en companhia de la hemna Carroha, en estancà’s dens ua o quauques vilas.

À son arrivée, la timpona règne dans la cité : tout le monde mange, boit, chante, danse… Les ours s’en donnent à coeur joie, on célèbre Sent Porquin le Dieu porcin…
Un còp arribat, la timpona que dauneja capvath la ciutat : tot lo monde que minjan, beven, cantan, dançan… Los Ors que s’i hèn gaujós, que’s hestejan Sent Porquin, lo Diu porcin.

Mais attention, le sinistre Quarèsma veille et veut reprendre les rênes. L’inconséquence de Sent Pançard lui attire les foudres du peuple. Il comparaît en jugement, et on lui impute tout ce qui s’est mal passé pendant l’année écoulée. Finalement, les juges le condamnent au bûcher et les gendarmes se chargent de l’y emmener.
Mes avisatz-ve, lo sinistre Quarèsma que hè lo güèit e que vòu tornar demiar la vila. Pr’amor d’estar deus bahurlèrs, Sent Pançard que’s gahè las tornas deu pòble esmalit. Que compareishó devant los jutges, qui’u hèn l’acús de tot çò de maishant qui’s debanè l’an passat. A la fin finala, los jutges que’u condemnan au lenhèr e los gendarmas que l’i pòrtan.

Heureusement, pendant le trajet, Sent Pançard parvient à s’échapper et il s’enfuit vers l’Aragon. La foule restée sur place en est réduite à brûler un mannequin à son effigie.
Besonh, suu camin, Sent Pançard que s’i escad a escapà’s e lèu que huei de cap tà Aragon. La horra suu lòc que’s veden obligats a bruslar un manequin qui’s sembla au rei.

Sent Pançard

Sent PançardSent Pançard, roi de Carnaval
Sent Pançard, rei de Carnaval

Il représente l’état de déliquescence et les contradictions de la société.
Que representa l’estat de deliquescéncia e las contradiccions de la societat.

 

Carronha

CarronhaCarronha, la femme de Sent Pançard
Carronha, hemna de Sent Pançard

Par son allure générale, elle symbolise la permanence du carême.
Dab lo son anar, que simboliza la permanéncia de quaresma, cap e tot.

 

Quarèsma

QuarèsmaQuarèsma le rabat joie
Quaresma, lo tumahús

C’est l’anti joie ; il est puritain. Il personnalise la période maigre sans viande et sans vin. Cette période dure quarante jours d’où son nom : Carême.
Qu’ei l’anti-gaujor ; qu’ei puritan. Que personaliza la tempsada deu har magre, shens carn, ni vin. Aquera tempsada que dura quaranta dias de seguida, çò qui explica lo son nom : Quaresma.

 

L’ors / L’ours

OrsL’ours, l’animal du printemps
L’Ors, la bèstia de la prima

Il est le symbole de la sexualité mâle et bestiale, le tentateur de la chair : le diable pour le clergé. Il annonce le retour du printemps.
Qu’ei lo simbèu de la sexualitat mascluda e bestiau, lo temptator de la carn : lo Cohet peu clergat. Qu’anóncia lo tornar de la prima.

Sent Porquin

Sent PorquinSent Porquin, le Dieu de Sent Pançard
Sent Porquin, lo Diu de Sent Pançard

Los gendarmas, los fesilhèrs / Les gendarmes

Gendarma

Les gendarmes
Los gendarmas

Ils incarnent l’ordre, la discipline. C’est la volonté de conquête.
Qu’encarnan l’òrdi, la disciplina. Qu’ei la volontat de conquèsta

La cort / La cour

Avocat de Sent PançardLa cour du procès de Sent Pançard
La cort deu procès de Sent Pançard